MENGAPAKAH PENTINGNYA
PEMIKIRAN KREATIF DAN KRITIS DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN DAN APAKAH MANFAAT YANG DIPEROLEHI OLEH PELAJAR
Pengenalan
Malaysia mempunyai sistem pendidikan yang
terbaik di kalangan dunia ketiga tetapi untuk perjalanan yang akan datang ,
guru memainkan peranan yang penting untuk menentukan serta membentuk generasi
kedua Kejayaan yang dihasratkan dan yang ada kaitan secara langsung dengan
pendidikan diantara yang lainnya termasuklah cabaran keenam dalam wawasan 2020,
iaitu mewujudkan masyarakat yang saintifik dan progresif, masyarakat yang
inovatif dan memandang jauh ke hadapan. Masyarakat bukan sahaja menjadi
pengguna teknologi tetapi memberi sumbangan kepada kemajuan teknologi masa
hadapan. Semua manusia menjalani proses berfikir. Namun, jenis dan cara mereka
berfikir adalah berbeza-beza di antara individu dengan individu yang lain.
Kualiti serta buah fikiran yang dihasilkan juga berbeza. Kemahiran dalam selok
belok berfikir kreatif dan kritis amat perlu untuk tujuan-tujuan seperti
mengelakkan kesilapan berfikir,meningkatkan pemikiran secra kreatif dan kritis,
memperkembangkan daya intelek, dan merealisasikan wawasan 2020.
Pemikiran kreatif dan kritis (KBKK) mampu
mendorong seseorang pelajar untuk menguji kebenaran sesuatu perkara atau
masalah agar tidak membentuk kesimpulan atau keputusan yang salah, di samping
keupayaan untuk memproses maklumat dan menghasilkan sesuatu yang baru dan asli.
Idea baru terhasil melalui pengalamam atau gabungan idea-idea yang ada.
Pemikiran kreatif dan kritis dapat diajarkan dengan pelbagai strategi yang
memberikan penekanan kepada cara penyampaian yang menggalakkan pelajar berfikir
dan menguasai kemahiran serta isi pelajaran yang sedang disampaikan. Oleh itu
strategi pengajaran dan pembelajaran akan memberikan tumpuan kepada cara
penyampaian pemikiran kreatif dan kritis, perancangan untuk mengajar pemikiran
kreatif dan kritis dan aspek-aspek penting yang perlu dipertimbangkan dalam
pengajaran dan pembelajaran guru di dalam bilik darjah. Permasalahan asas yang
akan dikaji dalam kajian ini ialah mengenai penekanan guru teknikal sekolah
menengah teknik di dalam aspek mengaplikasikan pemikiran kreatif dan kritis
(KBKK) ke dalam proses pengajaran mata pelajaran Teknikal .
Di dalam bab ini akan
diperbincangkan mengenai perkara-perkara seperti latar belakang kajian,
pernyataan masalah, objektif kajian, persoalan kajian, kepentingan kajian dan
batasan kajian. Di akhir bab ini terdapat beberapa penjelasan istilah-istilah
yang dirujuk dalam kajian ini. Penyataan masalah Sukatan mata pelajaran
Teknikal telah digubal untuk melengkap diri para pendidik dengan pengetahuan
dan kemahiran dalam teknikal untuk disampaikan kepada pelajar.
Berbagai kursus dan modul
dilaksanakan dengan tujuan memberi pengukuhan diri para pendidik untuk
merealisasikan kehendak Kementerian Pendidikan. Tetapi apa yang menyedihkan,
ada dikalangan para pendidik tidak melaksanakan apa yang diperolehi dari kursus
yang dihadiri, sedangkan keperluan kemahiran berfikir secara kreatif dan kritis
masa kini amat penting di dalam pendidikan untuk melahirkan generasi yang
berkualiti dan berdaya maju. Thornton (1982) menyatakan bahawa para pendidik kurang
berminat untuk menjalankan aktiviti kreatif di dalam bilik darjah disebabkan
oleh beberapa perkara. Di antaranya ialah kawalan kelas dan penggunaan masa.
Berdasar kepada tuntutan Wawasan 2020, YAB Datuk Seri Dr. Mahathir Mohamad,
telah menggariskan ciri-ciri generasi yang hendak dilahirkan untuk mewarisi
alaf baru akan datang iaitu kaya maklumat (sains dan teknologi), Kekuatan minda
(kreatif dan proaktif), nilai-nilai luhur dan murni, semangat jati diri dan
keterampilan. (Ahmad Sarji Abdul Hamid. Malaysia’s Vision 2020, 1993). Dari
penyataan di atas timbul minat penyelidik untuk mengetahui sejauh manakah
aplikasi pemikiran kreatif dan kritis diberikan oleh guru teknikal kepada
pelajar di dalam pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran Teknikal di sekolah
menengah teknik. Objektif kajian Objektif kajian ini ialah untuk :
1. Kefahaman dalam pemikiran
secara kreatif dan kritis di kalangan guru-guru teknik.
2. Teknik pengajaran yang
digunakan dalam pemikiran secara kreatif dan kritis kepada pembelajaran pelajar.
3. Kebaikan yang diperolehi oleh
pelajar melalui pemikiran kreatif dan kritis.
4. Pelajar dapat mengaplikasikan pemikiran
kreatif dan kritis dalam pembelajaran mata pelajaran Teknikal.
5. Alat-alat berfikir yang digunakan dalam
pemikiran secara kreatif dan kritis bagi pengajaran guru-guru teknik bagi mata
pelajaran Teknikal. Kepentingan kajian Hasil dari kajian ini, penyelidik akan
dapat melihat sejauh mana dan pengaplikasian yang dilakukan oleh guru-guru
teknikal di tiga buah sekolah menengah teknik di negeri Johor terhadap
pemikiran secara kreatif dan kritis dalam mata pelajaran Teknikal. Hasil
dapatan dari penyelidikan ini diharap dapat membantu pihak-pihak tertentu : i.
Hasil kajian ini boleh dijadikan asas untuk merancang aktiviti bagi meningkatkan
pencapaian mata pelajaran Teknikal di sekolah menengah teknik di masa akan
datang.
ii. Hasil kajian akan dapat membantu guru-guru
tentang kaitan kemahiran pemikiran kreatif dan kritis dalam bahan pengajaran
yang mencakupi skop pengajaran, objektif pengajaran dan lain-lain yang
berkaitan dengan proses pengajaran.
iii. Terdapat guru yang kabur tentang unsur
kemahiran berfikir kreatif dan kritis dalam pengajaran mata pelajaran Teknikal
dan tidak menyediakan perancangan yang bersistematik untuk pengajaran mereka.
Maka diharap kajian ini akan menyedarkan guru-guru tentang kepentingan
pemikiran kreatif dan kritis dalam pengajaran Teknikal.
iv. Membantu Jabatan Pendidikan Teknik dan
Vokasional dan Jabatan Pendidikan Negeri menyusun semula strategi bagi memperbaiki
dan mempertingkatkan lagi mutu pengajaran mata pelajaran Teknikal.
v. Membantu Jabatan Pendidikan Negeri dan
Jabatan Pendidikan Teknik dan Vokasional mengenalpasti program latihan atau
kursus mempertingkatkan guru dalam kemahiran berfikir kreatif dan kritis dalam
pengajaran Teknikal. Reka Bentuk Kajian Menurut Majid Konting (1990), reka
bentuk merupakan teknik dan kaedah tertentu untuk memperoleh maklumat yang
diperlukan bagi menyelesaikan masalah.
Kajian ini merupakan suatu
penyelidikan berbentuk deskriptif yang dijalankan secara tinjauan melalui soal
selidik. Pengukuran menggunakan kaedah soal selidik ini mengandungi 32 item
soalan yang memerlukan responden menjawab setiap penyataan yang diberi. Kajian
ini akan mendapat tindakbalas daripada guru- guru teknikal yang mengajar mata
pelajaran Teknikal di Sekolah Menengah Teknik Muar, Sekolah Menengah Teknik
Batu Pahat dan Sekolah Menengah Teknik Segamat.Soal selidik ini direka khas
untuk meninjau aplikasi pemikiran kreatif dan kritis dalam pengajaran guru-guru
teknikal bagi mata pelajaran Teknikal di sekolah menengah teknik. Dengan
mengambil kira faktor ciri populasi, keadaan populasi, kesukaran dan faktor
kewangan, penyelidik memilih pendekatan yang terbaik bagi memperoleh data yang
dapat dipercayai kesahannya. Walau bagaimanapun, dalam memilih pendekatan yang
sesuai, penyelidik juga perlu memilih pendekatan yang praktikal dari segi kos
dan jangka masa (Azizi Yahaya et al., 2007).
Populasi dan sampel kajian. Populasi kajian
adalah terdiri daripada guru-guru teknikal di tiga buah sekolah menengah teknik
dalam negeri Johor iaitu seramai 140 orang guru. Mata pelajaran Teknikal
merangkumi semua mata pelajaran yang terdapat dalam mata pelajaran Teknikal dan
vokasional Taburan bilangan populasi berjumlah 140 orang guru teknikal yang
mengajar mata pelajaran Teknikal di tiga buah sekolah di negeri Johor Menurut
Azizi Yahaya et al. (2007), sampel ialah sebahagian daripada populasi tanpa
mengambil kira sama ada ia dapat menjadi wakil populasi atau sebaliknya.
Teknik persampelan yang digunakan
bagi mendapatkan sampel yang mewakili populasi dengan tepat adalah merujuk
kepada jadual Krejcie, R. V and Morgan D.W. yang menunjukkan kadar penentuan
jumlah sampel daripada populasi. Merujuk kepada jadual tersebut menunjukkan
bilangan sampel adalah seramai 103 orang daripada bilangan populasi iaitu 140
orang. Pemilihan sampel kajian dilaksanakan secara rawak kelompok atas kelompok
di mana terdapat beberapa peringkat pemilihan sampel secara pengkelasan
dilakukan. Seramai 103 orang guru teknikal yang mengajar mata pelajaran
Teknikal telah dipilih secara rawak daripada tiga buah sekolah di negeri Johor.
Instrumen Kajian Instrumen kajian yang akan digunakan dalam kajian tinjauan ini
adalah merupakan satu set borang soal selidik yang diedarkan kepada responden
bagi mendapatkan maklum balas. Penggunaan borang soal selidik ini bertujuan
mendapatkan data-data daripada responden yang terdiri daripada guru-guru mata
pelajaran Teknikal yang sedang mengajar di sekolah Menengah Teknik Muar,Teknik
Segamat dan Teknik Batu Pahat .
Menurut Mohamad Najib (1999),
kaedah kajian secara tinjauan yang menggunakan soal selidik merupakan satu
kaedah yang paling popular. Soal selidik dipilih sebagai instrumen untuk
mendapatkan maklumat atau data berdasarkan kepada perkara-perkara berikut : i-
Data yang diperolehi melalui kaedah soal selidik adalah lebih tepat kerana
responden lebih berani memberikan tindak balas terhadap aspek yang dikaji
berbanding dengan temuduga atau temubual. ii- Masa, tenaga dan kos perbelanjaan
kajian dapat dijimatkan dengan menggunakan kaedah ini. Menurut Mohamad Najib
(1999), soal selidik merupakan cara yang tepat, cepat dan menjimatkan masa
untuk memperolehi maklumat secara kualitatif dan kuantitatif. Soal selidik
dibentuk berpandukan kajian-kajian yang lepas dan ditambah sendiri oleh
penyelidik untuk memantapkan hasil kajian. Responden dikehendaki menjawab semua
soalan yang dikemukakan secara bertulis berdasarkan arahan yang disertakan.
Soalan ini terbahagi kepada dua bahagian, iaitu :
Bahagian A mengandungi soalan-soalan yang
bertujuan untuk mendapatkan maklumat mengenai latar belakang subjek. Maklumat
ialah mengenai jantina , pengalaman mengajar, pengalaman mengajar mata
pelajaran Teknikal, kekerapan menghadiri kursus mengenai kemahiran berfikir
kreatif dan kritis dan kehadiran kursus berkaitan dalam mata pelajaran Teknikal
Sebanyak 5 item akan dikemukakan di bahagian ini bertujuan untuk mendapat
maklumat demografi guru. Soalan yang akan dikemukakan adalah dalam bentuk nominal
di mana responden di kehendaki menandakan ( √ ) pada kotak jawapan pilihan.
Bahagian B terdiri daripada soal
selidik yang mempunyai 32 item yang bertujuan untuk mengenal pasti aplikasi
pemikiran kreatif dan kritis dalam pengajaran guru-guru dalam mata pelajaran
Teknikal di sekolah menengah teknik. Item-item yang mengukur aplikasi pemikiran
secara kreatif dan kritis dalam pengajaran guruguru sekolah menengah teknik
dalam mata pelajaran Teknikal. Kajian Rintis Kajian rintis ini bertujuan untuk
menguji keesahan, kebolehpercayaan dan kefahaman pelajar dari segi bahasa dan
isi kandungan item soalan. Kajian rintis tersebut telah dijalankan ke atas 15
orang guru teknikal yang mengajar mata pelajaran Teknikal di Sekolah Menengah
Teknik Johor Bharu. Keesahan dan kebolehpercayaan soal selidik diproses dengan
menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS) Version 11.5
for Windows.
Ujian kebolehpercayaan boleh dilakukan dengan
menggunakan Ujian Cronbach’s Alpha. Hasil analisis didapati bahawa
kebolehpercayaan instrumen kajian mengikut pekali alpha ialah 0.8370. Menurut
Mohd. Najib Abdul Ghafar (2003), satu lagi ujian statistik yang popular ialah
ujian Alpha Cronbach (atau Kuder Richardson) yang melihat korelasi satu item
dengan item yang lain yang setara dengannya atau yang menyoal konsep yang sama.
Nilai indeks adalah antara 0 hingga 1. Nilai hampir 0 bermakna tahap
kebolehpercayaan yang sangat rendah dan nilai yang hampir kepada 1 ialah tahap
kebolehpercayaan yang sangat tinggi. Nilai 0.8 didapati memadai untuk diterima
sebagai tahap kebolehpercayaan yang sesuai untuk sesuatu alat. Sekiranya nilai
adalah lebih rendah daripada 0.8, pengkaji perlu mengubahsuai item dan
seterusnya melaksanakan kajian rintis sekali lagi sehingga mencapai tahap nilai
0.8 ke atas.
No comments:
Post a Comment